Berlín

11:22

Nedávno jsme s Josefinou strávily pár dní v Berlíně - přesněji 4 noci. Dovolím si říct, že památky jsme viděly snad všechny které se daly, neboť jsme zapáleně vstávaly každý den v 8 hodin ráno, nehledě na to že spát jsme šly ve 3 v noci.
  Pokud se do Berlína chystáte, snad oceníte pár našich tipů.

Doprava:
Využily jsme linek student agency, které jezdí do Berlína 5x denně. Z Prahy jsme vyrážely v půl desáté a do Berlína jsme dorazily něco před třetí, díky 20 minutovému z zpoždění. Cesta vyšla (tam a zpět) na 1060 Kč pro držitele ISIC, což je paráda.
V Berlíně jsme se nejčastěji dopravovaly pěšky, občas jsme si popojely metrem (U-bahn) či vlakem (S-bahn). Místní se po Berlíně často projíždějí na kole, neboť Berlín je placka. I my jsme si na jeden den zapůjčily kola a shodly jsme se, že to byl nejlepší den v Berlíně.

Ubytování:
Stále více lidí používá couchsurfing. Je to webový portál, kde se přihlásíte, vyplníte o sobě informace, přidáte fotografii a pokud chcete někde sehnat ubytování zadarmo, jednoduše si napíšete inzerát a doufáte, že vám někdo odpoví, nebo píšete lidem, kteří se vám zamlouvají a kde byste chtěli bydlet. Je pochopitelné, že se můžete bát odjet jen tak k někomu cizímu. Od toho jsou tu recenze, které na sebe píší lidi, kteří si to riskli a ubytování zdarma využili. Couchsurfing není jen o ubytování, ale o tom někdy příště.

My jsme si podaly inzerát. Po pár dnech čekání se nám ozval náš budoucí hostitel - skvělý Reinhard, kterému bylo 69 let a bydlel v centru Berlína u Alexanderplatz. Měl 16 kladných recenzí, takže nebylo víceméně čeho se bát. Reinhard byl jeden z nejzajímavějších lidí, jaké jsem kdy poznala. Měl nezvykle "fresh" názory na svůj věk, konverzace s ním byla opravdu zábavná. Překvapením pro nás bylo, že nám věnoval svůj pokoj a klíče se slovy, ať se klidně vrátíme v 6 ráno. Také nám chystal snídaně jako v 5* hotelu, nakoupil pro nás mnoho jídla, které jsme však nestíhaly jíst, neboť jsme byly neustále někde v trapu. Tak nám alespoň balil svačinky. Díky ubytování a v závěru také díky velkým snídaním, po kterých jsme neměly hlad až do odpoledne, jsme ušetřily nejméně 2000-2500Kč.
  Poloha bytu byla skvělá - u řeky Spréva, hned naproti Berlínského domu a Muzejního ostrova. Díky skvělé dostupnosti ke spoustě památkám a Kreuzbergeru (čtvrť, kde jsme trávily každý večer v nějakém pubu) jsme ušetřily i za lístky za městkou hromadnou dopravu, která v Berlíně není zrovna nejlevnější. (okolo 7eur za den).

Jídlo:
Jídlo jsme moc nestíhaly, resp. svačily jsme jablíčka, co jsme měly nabalené od našeho úžasného hostitele, Josefina si jednou zašla na "Homerovy" Dunkin Donuts, které u nás neseženete. Já na sladké tolik nejsem, jednou jsem si kousla a měla toho dost, Josefíně však donut chutnal.
Dále jsme ochutnaly pravý turecký kebab a hummus od skutečných tureckých kuchařů. V Berlíně je Turků mnoho, tudíž snad ve všech "kebabárnách" se vám dostane pravého tureckého kebabu a jiných pochutin. Dále jsme si zašly na čínské nudle do krabičky - celosvětové známé Wok to Walk. Já zvolila vaječné nudle v kombinaci se zeleninou, žampiony, sezamovým semínkem a kari omáčkou. Vyšly mě na 6 euro. Minulý rok jsem si v "necelosvětovém" stánku vedle dávala obyčejné vaječné nudle s kuřecím masem a  spoustou sojové omáčky za 2.50 eura. Chutnaly mi víc a množství bylo stejné.
  Chtěly jsme si zajít někam na pořádné jídlo, ale nakonec jsme skončily v jedné z nejhezčích kaváren, v jakých jsem kdy byla - Westberlin  na Friedrichstrasse. Já si dala sýrový quiche (ten vyšel na 4.20 Eur) a Josefina karbanátek s chlebem a hořčicí.  Výborné, milá obsluha, úžasné prostředí, příjemná hudba.
   Večery jsme trávily v pubech  Kreuzbergu poblíž Oranienstrasse. Točené pivo seženete od 2.50 Eura a výš. Lahvové se cenově pohybují okolo 1.50 Eur. Němci milují českou Plzeň, mají ji v dost podnicích. Pokud tedy nechcete pít české pivo v Berlíně, dobře studujte nápojové lístky.

Nákupy:
Nejely jsme do Berlína nakupovat, avšak využily jsme levného PRIMARKU (my byly na Alexandru platz)  a super blešího trhu na Mauerplatz, který je otevřený každou neděli. V Primarku otvírají v 9h a vyplatí se přivstat si. Většina oblečení je totiž ještě na svém místě a nemusíte se prodírat uličkami doslova narvanými zákazníky - to nastává zhruba po 11h. V Berlíně je spousta super trhů, avšak já zůstávám zaslíbená Mauerparku, kde nejdete vlastně asi uplně vše. Od jídla, přes foťáky, doplňky, nejrůznější cetky, boty až po super designové kousky oblečení či nábytku. Pokud máte zájem o blogerkami proslulé šampony AUSSIE, naleznete je v drogeriích DM. I já si pořídila produkt z řady AUSSIE a sice 3 minutovou masku na vlasy. Použila jsem ji třikrát, je pravda, že já zlepšení na vlasech poznám, ale těžko říct jak okolí (můj problém je rozlítanost a suchost vlasů).

What to do in Berlin:
Berlín jako hlavní město Německa nabízí mnoho možností využití volného času. My se zašly kouknout na výstavu do Akademie der Kunste - Käthe-Kollwitz-Preis 2014 – Corinne Wasmuht a byly jsme nadšené.
Josefína zavítala do Pergamonského muzea, avšak když dorazila k ceduli "odsud je předpokládaná doba vystání fronty dvě hodiny", vzdala to a šla se opalovat před "Berliner Dom". Já navštívila DDR muzeum, kde mě pobavil fakt, že vystavovali mixér z ND, co máme doma. Stále funguje a mám ho nejraději.
Večer můžete vyrazit do klubů či barů - krásný je prý (pro nás torchu snobský) Weekend club u Alexu - skybar, ze kterého vidíte celý Berlín, vstup je 10 euro, takže jsme se na to vykašlaly a radši šly na pivo do Kreuzbergu. Nejlepší večerní puby jsou na Oranienstrasse a poblíž této centrální kreuzburgské ulice. Veganům doporučuji čtvrť Friedrichschein, kde najdete nejlepší veganské/vegetariánské zmrzliny a bistra.
Nejlvíce jsme si užily den na kole, jak jsem již psala. Berín je jedna velká placka, jediný malý kopec je Viktoriapark, tudíž šupšup na kolo! Půjčení na den stojí okolo 10euro a půjčovny jsou prakticky všude po celém Berlíně. Vážně to stojí za to.